«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Երևի փողը շատ է մեզ խեղդել, արժեքները փոխվել են»

«Երևի փողը շատ է մեզ խեղդել, արժեքները փոխվել են»
16.11.2012 | 12:12

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է հեռուստալրագրող, «Նախաբեմ» կրթամշակութային ասոցիացիա ՀԿ-ի նախագահ, Անանիա Շիրակացու անվան ճեմարանի թատերական խմբի գեղարվեստական ղեկավար ԳԱՐԻԿ ՂԱԶԱՐՅԱՆԸ։


-Պարոն Ղազարյան, օրերս կայացավ հերթական` 12-րդ «Նռան հատիկ» հանրապետական մանկապատանեկան թատերական փառատոնը, որի մասին մեր թերթում արդեն գործընկերս` Արմինե Սարգսյանը, տպագրել է հրապարակում: Ի՞նչ ունեք ավելացնելու ասվածին:
-Ինչպես գիտեք, այս տարի առաջին անգամ մենք չորս անվանակարգում սահմանել էինք մրցանակներ: Ինչ-ինչ պատճառներով մրցանակները չհանձնվեցին բուն փառատոնի շրջանակներում, այդ արարողությունը տեղի կունենա մի փոքր ուշ: Նախորդ տարիներին ներկայացվել են այնպիսի թատերախաղեր, որոնց հեղինակները եղել են կամ ռեժիսորները, կամ ուսուցիչները: Այս տարի մենք որոշել էինք, որ պետք է ներկայացվեն տպագրված գրական ստեղծագործություններ: Անանիա Շիրակացու անվան ճեմարանի թատերախումբը ներկայացրեց Գրիգոր Տեր-Գրիգորյանի «Սոֆիկի սխալը» պիեսը: Խոստովանեմ, որ ինձ համար էլ անսպասելի էր այս ընտրությունը, բայց ոչ պատահական: Գրիգոր Տեր-Գրիգորյանը մաթեմատիկոս է եղել, իսկ Շիրակացու ճեմարանում ֆիզմաթ ուղղությամբ են կրթություն ստանում: Եվ այս հանգամանքը գուցե նույնպես դերակատարություն ունեցավ բեմադրության հաջողության հարցում: Երեխաներն ուղղակի փայլուն էին խաղում: Ի դեպ, մեր թատերախումբն արդեն երկրորդ անգամ դառնում է մոսկովյան «Կանաչ մոլորակ» միջազգային մրցույթի դափնեկիր: Առաջին անգամ այդ մրցանակին արժանացել ենք Զոշչենկոյի «Արիստոկրատուհին», «Տնտհաշվարկ» նովելների, երկրորդ անգամ` Օ’Հենրիի «Մոգերի ընծաները» և Շիրվանզադեի «Պատվի համար» ստեղծագործությունների բեմականացման համար: Այս տարի «Նռան հատիկին» մասնակցում էր 36 թատերախումբ: Մեր հիմնական նպատակն այն է, որ բեմից հնչի մաքուր հայերեն, երեխաները շփվեն լավ գրականության հետ, և մենք, ի վերջո, ձերբազատվենք հեռուստատեսային այն լեզվից, որն օրնիբուն լսում ենք: Թեև որքան տեսնում եմ, դրա վերջը չի երևում: Մեր նպատակը նաև ամեն տարի նորանոր խմբեր ներգրավելն է փառատոնի շրջանակներում: Այս տարի այդպիսիներից էին Նոր Գեղիի, Բալահովիտի, Գավառի և էլի մի քանի դպրոցական խմբերը: Կարևորն այն է, որ երեխաները կարողանում են իրենց շատ կիրթ պահել բեմում, նորմալ խոսել: Իհարկե, լինում են և վրիպումներ, բայց մենք հետագայում աշխատում ենք դրանց վրա, շտկում: Ընթացքում վարպետության դասեր ենք անցկացնում, մեր ռեժիսորներին ուղարկում ենք տարբեր մարզեր` թատերախմբերին խորհրդատվությամբ ապահովելու: Մասնակիցների թվում կան նաև Հայաստանի սահմաններից դուրս գործող թատերախմբեր` Արցախից, Ջավախքից, Վրաստանից: Թբիլիսիի «ՁպՈՑՐՈսօ» խումբն այս տարի երկրորդ անգամ մասնակցեց «Նռան հատիկին»` հանդես գալով մնջախաղով: Փառատոնին մասնակցել են սփյուռքահայ թատերախմբեր Փարիզից, Բեյրութից, Պլովդիվից, Իրանից:
-Այսօր հատկապես աճող սերնդի վրա ուղղակի գրոհում են ժամանակակից տեխնոլոգիաները, ֆանտաստիկ հնարավորություններ ունեցող հեռախոսները, այփադները, միկրոչիպերը: Այս իրողությունը և թատրոնը, բեմը ինչպե՞ս են համադրվում իրար հետ:
-Բոլոր երեխաներն անխտիր սիրում են բեմը: Սրա վկայությունը հենց իմ դասերն են: Երբ ես սկսեցի Շիրակացու անվան ճեմարանում դասավանդել «Հռետորաբանություն» առարկան, դասի ընթացքում ամեն մի երեխայից պահանջում էի կարդալ իր գրած զեկուցումը: Դա նպաստում էր թե՛ գրավոր, թե՛ բանավոր խոսքի զարգացմանը: Հետո սկսեցինք խմբակային ներկայացումներ անել: Իհարկե, եթե խաղում ես, բեմադրություն ես անում, արդեն աղմուկ է լինում, բուն դասապրոցեսի կանոններից շեղվում ես: Բայց, այնուամենայնիվ, պրոցեսն ինքնին շատ հետաքրքիր էր թե՛ իրենց, թե՛ ինձ համար: Հետո հասկացանք, որ կա ցանկություն և անհրաժեշտություն` բեմ բարձրանալու: Սկսեցինք աշխատել բեմում: Յուրաքանչյուր երեխա ունի իր մեջ սեր բեմի, խաղի հանդեպ: Եվ արդեն իսկ դասի ժամանակ երեխաները խաղում են, դա էլ է յուրահատուկ թատրոն: Չեմ ուզում ասել, թե երեխաներն անկեղծ չեն, բայց խաղի պահ բոլորիս մեջ էլ կա` և՛ ուսուցչի, և՛ աշակերտի: Հիմա ճեմարանում նոր առարկա ենք անցնում` «Դրամատուրգիա»: Ես դասավանդում եմ այդ առարկան 7-րդ և 10-րդ դասարաններում: Պիտի ասեմ, որ ինձ զարմացնում է, թե ինչպես են այդ երեխաներն զգում կերպարը: Միշտ էլ կարծել եմ, որ ֆիզիկներն ու մաթեմատիկներն ավելի խոր են զգում թատրոնը, թատերական արվեստը: Եվ օր օրի ավելի եմ համոզվում դրանում: Այնպես որ, ինչքան էլ համակարգչով տարվեն, դրանից չի տուժի թատրոնի նկատմամբ սերը:
-12 տարվա պատմություն ունի փառատոնը, ուրեմն առաջին տարիների մասնակիցներն արդեն հասուն մարդիկ են: Կա՞ն նրանց մեջ այնպիսիք, որ թատրոնը դարձրել են իրենց համար մասնագիտություն, ծառայում են բեմին:
-Իհարկե, ստույգ տվյալներ հիմա չեմ կարող ներկայացնել: Բայց գիտեմ, որ նրանցից ոմանք թատերական կրթություն են ստացել, ոմանք արդեն աշխատում են թատրոններում, իսկ «Մետրո» թատրոնի ստուդիայից մոտ յոթ հոգի այս տարի ընդունվել է թատերական ինստիտուտ:
-Ովքե՞ր են գնահատում «Նռան հատիկ» փառատոնի ներկայացումները:
-Ինչպես ասացի, մենք դատողներ, գնահատողներ, այդ բառի խիստ իմաստով, չունենք: Ավ. Իսահակյանի անվան գրադարանի տնօրեն Հասմիկ Կարապետյանը կազմկոմիտեի նախագահն է: Մենք բոլոր մասնակիցներին հանձնում ենք «Թռիչք» արձանիկը և շնորհագրեր: Իսկ գնահատողը հենց իրենք` երեխաներն են, հանդիսատեսը: Գնահատականներն այն ծափերն են, որ հնչում են դահլիճում, այն լռությունն ու ուշադրությունն են, որով հետևում են ներկայացումներին:
-Դուք թատրոնն ու մանկավարժությունը համադրում եք Ձեր պրակտիկայում: Հե՞շտ է տրվում այդ համադրությունը:
-Ընդհանրապես մանկավարժությունն էլ ինչ-որ տեղ թատրոն է, դերասանություն: Երբ ես աշխատում էի դրամատիկական թատրոնում, հեռուստատեսությունում, բեմից կամ հեռուստաներկայացման տեսագրությունից դուրս գալիս ունենում էի նույն այն զգացողությունները, ինչ հիմա ունեմ դասից դուրս գալիս: Դասից դուրս եկար, կարծես թե ավարտեցիր մի ներկայացում ու պիտի պատրաստվես հաջորդին: Այդ երկու մասնագիտությունները շատ մոտ են: Ինձ թվում է, որ լավ մանկավարժը պիտի դերասան լինի` լավ առումով, պիտի կարողանա ձգել սաներին դեպի իր անձը, որպեսզի դասը տաղտկալի, տխուր չլինի: Պիտի կարողանա «շահել» երեխաներին, շատ ճկուն լինել, ինչպես շնորհալի դերասանները:
-Մեր օրերում շատ պահանջված, մոդայիկ են շոուները, կատակերգական ժանրի տարատեսակ դրսևորումները: Դուք Ձեր գործունեությունը բեմում սկսել եք հենց այդ ժանրում, և, ի հեճուկս այսօրվա պահանջարկի, հեռացել եք դրանից ու գնացել դեպի դրամատուրգիա, մանկավարժություն: Ինչպե՞ս դա բացատրել:
-Գալիս է մի տարիք, երբ պարոդիա անելն արդեն դառնում է անլուրջ մի բան, իմ կարծիքով: Երիտասարդ տարիներին ես բավական լավ պարոդիստ էի: Ոչ միայն հեռուստատեսությամբ, այլև տարբեր բեմերից հնչել են իմ դասական պարոդիաները: Երբ այսօր տեսնում եմ, որ տարիքով մարդը պարոդիա է անում, ինձ` որպես հանդիսատեսի, դա դուր չի գալիս: Այդ իսկ պատճառով ես դրանով չեմ զբաղվում: Երբ փակվեց իմ հեղինակային հեռուստահաղորդումը` «Օթյակը», զգացի, որ անգամ հեռուստահաղորդում այլևս չեմ ուզում անել: Երևի թե բավարարվածության զգացումից է դա: Իհարկե, 90-ական թվականներից ես մտա մանկավարժության ոլորտ, մի բան, որ ինձ համար շատ անսպասելի էր: Բայց հիմա զգում եմ, որ երեխաների հետ աշխատելն ավելի հետաքրքիր է, քան պրոֆեսիոնալների: Երեխաներն ավելի անկեղծ են, իսկ անկեղծությունն այսօրվա իրականության մեջ շատ քիչ է: Մանկավարժը երբեք չպիտի մոռանա, որ ինքն էլ աշակերտ է եղել մի ժամանակ: Եթե մոռանում ես, օրդ, դասդ տապալվում են: Եթե սկսես նյարդայնանալ, դասդ չի ստացվի:
-2009-ին լույս տեսած Ձեր` «Միացրե՛ք 13-րդ ալիքը» գիրքը, այնուամենայնիվ, նվիրված էր եթերային կյանքին:
-Գիրքը նվիրված էր իմ առաջին եթերի 40-ամյակին: Ես ինձ նվեր արեցի այդ հոբելյանի առթիվ: Ես եկա հեռուստատեսություն այն ժամանակաշրջանում, որը հետագայում կոչեցին «լճացման տարիներ»: 1970-90-ականներն էին: Ինձ թվում է, որ այդ ժամանակաշրջանը հեռուստատեսության ոսկե դարն էր: Ես 11 տարի մանրապատումների թատրոնի բաժնի վարիչն էի հեռուստաթատրոնում: Ամեն երկուշաբթի մեծածավալ ներկայացումներ եթեր հեռարձակելուց բացի, մենք բեմադրում էինք նաև մանրապատումներ` Շիրվանզադեի, Նար-Դոսի, Վամպիլովի, Շուկշինի, Չեխովի, Օ’Հենրիի, ժամանակակիցներից` Սերո Խանզադյանի, Ռուբեն Հովսեփյանի, Վահե Պողոսյանի, Ռուբեն Մարուխյանի, այլոց գործերը: Այնպիսի խաղացանկ էր ընտրված, որը դաստիարակում էր սեր դեպի դասական, բարձրաժեք գրականություն: Կար լավ գրականություն, լավ ռեժիսուրա: Քանի՜-քանի երիտասարդ ռեժիսոր է եկել հեռուստատեսություն և այդտեղ սկսել իր մասնագիտական կարիերան: ՈՒ դա կոչվում էր «լճացման» ժամանակաշրջան: Չեմ կարծում, որ հիմա հեռուստատեսությունը նման լայն հնարավորություն է տալիս որևէ մեկին: Սա ավագ սերնդի ժխտողական տեսակետ չէ` ուղղված երիտասարդ սերնդին: Այն, ինչ տեսնում ենք այսօր եթերում, բավական ապաշնորհ է: Այսօրվա եթերում կա մի ընդհանուր փնթիություն, անճաշակ փնթիություն: Սա պայմանավորված է առաջին հերթին նրանով, որ չկան մասնագետներ: Երբ իմ սերունդը 70-ականների սկզբին եկավ հեռուստատեսություն, այնտեղ դեռ աշխատում էին հեռուստատեսության հիմնադիրները, ու մենք նրանցից շատ բան սովորեցինք: 1999-ին լուծարվեց «Նորք» հեռուստաընկերությունը, որի աշխատակիցն էի ես: Հետո եկան նորերը, որոնք ումի՞ց պիտի սովորեին: Երևի թե` իմ սերնդակիցներից: Բայց մենք արդեն չկայինք, հեռուստատեսությունում չէինք: ՈՒ այդ մարդիկ ո՛չ ինչ-որ բան գիտեին, ո՛չ էլ ուզում էին իմանալ: Ինձ թվում է, որ այսօր հեռուստատեսությունում խմբագիր չկա: Անընդհատ սխալների ես հանդիպում ոչ միայն եթերային խոսքում, այլև վազող տողերում: Տեքստն ուղղող խմբագիր չկա: Մեր ժամանակ հեղինակը տեքստը ներկայացնում էր խմբագրին, ապա այն նայում էին ավագ խմբագիրը, գլխավոր խմբագիրը, վերջում էլ` «ցենզորը»: Չնայած մենք արդեն այնքան հմտացած էինք, ի սկզբանե գիտեինք, թե ինչ կարելի է գրել, ինչ` ոչ: Իհարկե, երբեմն ինքդ քեզ դեմ էիր գնում, բայց գիտեիր, որ դա արվում է պետական պահանջի, թույլատրելի չափանիշների թելադրանքով: Այսօր իբր խոսքի ազատություն է, բայց իրականում ոչ թե խոսքի, այլ գռեհիկ խոսքի ազատություն է: Ինչպե՞ս կարելի է եթերում գռեհկություն անել և անունը դնել հումոր: Ի՞նչ անուն տալ այն երևույթին, որ ռաբիսը մտել է հեռուստատեսություն և դուրս չի գալիս: Մեր ժամանակ էլ կար ռաբիս, այդ քաղաքային ռոմանս կոչվածը, որն ուներ իր վարպետները: Բայց նրանք, բարեբախտաբար, պետական եթեր չէին մտնում, նրանց տեղը հարսանիքներն էին, տխուր առիթները, ռեստորանները: ՈՒ ցավով պիտի խոստովանեմ, որ եթե այսօր այն ժամանակվա ռաբիսները ելույթ ունենային, շատ ավելի բարձր մակարդակ կապահովեին, քան մերօրյա «աստղերը»: Այսօր «ճ կլասի» յուրաքանչյուր երգիչ մտնում է եթեր, անունը դնում են «աստղ», և այդ «աստղը» հավաքում է բավական մեծ լսարան: ՈՒ տեսնում ես եթերում հաղորդումներ, երբ ստուդիայում նստած են շատ խելացի մարդիկ, մարդիկ, ովքեր ունեն բարձր ամբիցիաներ, ինտելիգենտի, ինտելեկտուալի համարում, ու ծիծաղում են այնպիսի բաների վրա, որոնք ուղղակի գռեհկության դրսևորումներ են:
-Վերջին շրջանում մեր թատրոններում նկատում եմ վերադարձ դեպի դասական գրականություն` Շիրվանզադե, Սունդուկյան: Ինձ համար հաճելի բացահայտում էին Մնջախաղի թատրոնի բեմադրած «Գիրք ծաղկանցը»` ըստ Դերենիկ Դեմիրճյանի, Պարոնյանի թատրոնի «Նապոլեոն Կորկոտյանը»: Սա պայմանավորված է ժամանակակից լավ պիեսներ չունենալո՞վ, թե՞ մենք, անկախ ամեն ինչից, սկսել ենք գիտակցել դասական արվեստի արժեքն ու փորձում ենք ինքներս մեզ վերագտնել այդ արժեքների մեջ:
-Դասականը միշտ պետք է լինի: Առանց դասականի, ես, համենայն դեպս, չեմ պատկերացնում իմ կյանքը: Իհարկե, երբեմն որոշ արվեստագետներ հասնում են ծայրահեղության` «նորամուծություններ» անելով դասականի մեջ: Բայց ամեն դեպքում լավ է, որ հիմքը դասական է: Խորհրդային տարիներին կային խոսակցություններ, թե իբր Դերենիկ Դեմիրճյանի «Քաջ Նազարն» արգելված է բեմադրել: Հիմա էլ հո արգելված չէ՞, ինչո՞ւ չեն բեմադրում: ՈՒրեմն հիմա էլ կան մարդիկ, որոնց այդ պիեսը դուր չի գալիս, որովհետև այսօր, իրոք, քաջնազարների ժամանակն է: Տեսեք, թե ինչքան հեռատես է եղել այդ մարդը: Դասականի արժեքը ո՞րն է. որ բոլոր ժամանակաշրջաններում այն հնչում է:
-Այսօր մեր իրականությունը համահո՞ւնչ է դասական արժեքներին:
-Այսօրվա մեր կուլտուրան շատ է կաղում: Թե՛ Երևանն է փոխվել, կեղտոտվել, թե՛ շինություններն են դատարկ, կարծես դամբարան լինեն: Հյուսիսային պողոտայով երեկոյան անցնելիս պատուհաններում համարյա թե լույս չես տեսնում: Իսկ մեր երիտասարդության Երևանը շատ գունավոր քաղաք էր: Անընդհատ ասվում է, թե խորհրդային տարիներին բռնատիրություն էր, բայց մենք շատ ազատ ենք եղել: Միգուցե Բրյուսովի անվան ինստիտուտը, որտեղ ես սովորել եմ, այն օազիսն էր, որտեղ կար այդ ազատությունը: Եվ երբ այսօր քննադատում են խորհրդային երկիրը, ես, որ երբեք կուսակցական չեմ եղել ու չեմ էլ ընդունում այդ արժեքները, համոզված եմ, որ այն ժամանակ յուրաքանչյուրը սրտացավությամբ էր վերաբերվում այս երկրին: Ես սովորել եմ ռուսական թեքումով դպրոցում, ապա` ինստիտուտում: Բայց մեծացել եմ իմ կարսեցի տատի պատմություններով, հորս` Աշոտ Ղազարյանի հիշողություններով, որոնք տպագրված են նրա` «Դեպի փրկություն» գրքում: ՈՒ ես այն կարծիքին եմ, որ ռուսական կրթություն ստացած հայերն ավելի հայ են:
-Դուք շատ ընդդիմախոսներ կունենաք այս հարցում: Նրանցից մեկն էլ կլինեմ ես` իմ հայկական կրթությամբ:
-Գուցե: Բայց ես համարում եմ, որ խորհրդային տարիները մեծ դեր խաղացին հայ ժողովրդի կյանքում: Հիմա ազատություն է, անկախություն, բայց դա մարդիկ հասկանում են այսպես. ե՛ս եմ, ինձնից դուրս չկա ոչինչ: Իհարկե, լավ է, որ բոլորս անհատներ ենք, բայց մենք երբեք հաշվի չենք նստում հարևանի, գործընկերոջ հետ: Սա երևի թե ամենամեծ թերությունն է, ու այդ թերությունն աստիճանաբար մեր մեջ խորանում է: Փողոցում միշտ այն զգացողությունն եմ ունենում, թե մեր մեքենաները դուրս են եկել ռազմական շքերթի: Այդքան էլ վթարներ, մարդկային զոհեր են լինում խաղաղ պայմաններում, ոչ մեկի վրա չի ազդում: Ինձ թվում է, որ մենք պիտի ներքին դիսցիպլինա ունենանք, որն ամենուր է բացակայում: Խորհրդային տարիներին մարդիկ դեպի բարձր պաշտոնը գնում էին աստիճանաբար` հղկվելով, փորձ ձեռք բերելով, մասնագիտանալով: Այսօր շատ պատահական մարդը կարող է ընտրվել պատգամավոր, դառնալ նախարար: Հաշվի չեն առնվում ո՛չ մարդկային որակները, ո՛չ կրթական ցենզը: Երևի փողը շատ է մեզ խեղդել, արժեքները փոխվել են: Սա շատ վատ բան է:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3037

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ